perjantai 17. huhtikuuta 2009

Vad helvete?

Nu levar jag den tiden som nästan alla studenter räds - obligatorisk svenska, rättare sagt skriftligt och muntligt svenska, eftersom språkvetarna måste klara grammatikkurssen innan att delta på den här kursen.

Jag mig själv skriver jättedåligt svenska. Jag ber er om ursäkt för skrivfel. Lyckligtvis jag kan ta bort den här posten efter kursen, haha!

Nuförtiden universitet uttnytjar modern teknologi, så vi måste blogga vid kursen. Lyckligtvis jag får blogga här på svenska varför ni alla kan njuta av min dålig svenska! Härifrån tvättas!

Jag har mårit inte så bra, så jag har inte kokat mig själv för några dag. Lyckligtvis där finns vänner, som tycker om laga mat också. I dag besökte jag min vän, eller vänner, eftersom den här söta herren bor hos henne också. Nej, vi kokade inte katten.


Okej, tillbacka i mat. Vän av mig kokade jättegott pestopasta. Jag är inte säkert hur hon det gjorde, men jag tror att ingredienserna var:

basilika
cashewnötter
vitlök
olja (Tror att det var rybsolja, men man kan naturligtvits använda också olivolja. Fast jag tycker att rybsolja är underskattat. Använd mer rybsolja, det är inhemskt och hälsosamt!)
salt och peppar

Jag fästade inte så mycket avseende vid hur hon gjorde den peston, men man måste rosta nötterna innan man mosar de med andra ingredienserna. Jag rekommenderar en mixer men det är sant att en mortel är mer romantiskt. Och jobbigt.

Okej, nu har du en skål av grön sås, som du ska mixa med het pasta. Jättegott ock lätt! Om man vill, kan man strö ost på pastan, men det är inte nödvändig.

Hej, det skulle vara jättekiva om någon ska rätta alla mina skrivfel. Kommentera!

4 kommenttia:

  1. Salla har berättat mig om hennes vän, som hade en katt som gillade hänga i tvättmaskinen. Du kan gissa vad hände. Nej, dem inte ät katten.

    VastaaPoista
  2. Jag har hört den där historia också.

    VastaaPoista
  3. Oj, min lilla Sulo!

    Några små korrigeringar:
    - Nu levar jag -> nu lever jag
    - Lyckligtvis där finns vänner, som tycker om laga mat också. -> Lyckligtvis det finns vänner, som tycker också om att laga mat.
    - Okej, tillbacka i mat -> tillbacka till mat
    - Jag är inte säkert hur hon det gjorde -> hur hon gjorde det
    - men det är inte nödvändig -> nödvändigt
    - det skulle vara jättekiva om någon ska rätta alla mina skrivfel -> om någon skulle rätta, eller om någon kunde rätta

    Men hej, jättefint, Raikuli!

    Du har rätt, pestot var gjort av basilika, c-nötter, vitlök, rybsolja, salt och svartpeppar.

    VastaaPoista